Friday, June 3, 2011

KeRjA kUrSuS sEjArAh..>...

KERJA KURSUS SEJARAH PMR 2011

TAJUK KAJIAN

Majlis Perbandaran Johor Bahru, Johor.

SENARAI KANDUNGAN

-Senarai aspek kajian serta dicatatkan nombor halaman secara tertib,

PENGHARGAAN
< font=""><>
Bersyukur ke hadrat illahi denga limpahkurnia-Nya akhirnya saya dapat juga mentiapkan kerja kursus sejarah ini dalam tempoh masa yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah saya.

Terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada __________, pengetua sekolah menengah___________ dan puan atau tuan____________ selaku guru mata pelajaran sejarah tingkatan 3________ yang banyak member bimbingan dan tunjuk ajar serta panduan ketika menyiapkan kerja kursus sejarah ini.

Sekalung jutaan terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada ayah_____________, ibu__________ ,serta ahli keluarga yang lain telah banyak bantu dari segi kewangan mahu pun pengetahuan atau mencari bahan. Tidak lupa juga kepada rakan – rakan perjuangan yang lain iaitu _________, __________, _________, dan _________ kerana banyak memberi kerjasama dengan kongsi pengetahuan.

OBJEKTIF KAJIAN

Saya telah menjalankan kajian yang bertajuk “Institusi Pentadbiran tempatan yang terdapat di negara kita. “ Objektif kajian adalah seperti berikut:-

1.
Melalui kajian yang dibuat, saya dapat mengenalpasti sumber-sumber institusi pentadbiran dengan sahih.

2.
Saya juga dapat mengetahui secara lebih mendalam matlamat majlis bandaraya Johor Bahru untuk membangunkan bandaraya Johor Bahru.

3.
Melalui kajian ini juga, saya dapat mengetahui sejarah penubuhan, undang-undang kecil, peranan pentadbiran serta cara pelantikan pentadbir.

4.
Menanamkan semangat patriotism dan jati diri dalam kalangan generasi muda .

KAEDAH KAJIAN

Dalam menyiapkan kajian ini, beberapa kaedah kajian telah digunakan untuk mendapat maklumat yang diperlukan. Antara kaedah yang saya gunakan ialah:

1. Melayari internet.

Maklumat-maklumat mudah diperoleh melalui internet. Internet dapat membantu saya dalam memuat turun bahan-bahan yang saya perlukan dengan cepat.

2.
2.   Keratan akhbar.

Saya juga mencari maklumat yang berkaitan dengan Majlis Bandaraya Johor Bahru dalam beberapa buah akbar.

3.
3. Membuat temubual

Saya juga telah mencari maklumat dengan pergi sendiri ke pejabat Majlis Bandaraya Johor Bahru, mengambil gambar dan menemubual salah seorang pegawainya yang bertugas di sana.
HASIL KAJIAN
1. Institusi Pentadbiran Tempatan
Nama Rasmi bagi MPJB ialah Majlis Perbandaran Johor Bahru
Lokasi sila klik SINI
Matlamat sila klik SINI
Sila Klik Sini untuk mendapatkan carta organisasi MPJB
2. Latar belakang
LATAR BELAKANG MBJB
Sejarah perkembangan Majlis Bandaraya Johor Bahru bermula pada tahun 1933 apabila Jabatan Lembaga Bandaran ditubuhkan, seterusnya dinaikkan ke taraf Majlis Bandaran pada tahun 1950. Pada tahun 1967, di bawah Seksyen 15 Enakmen Lembaga Bandaran 118, Yang Amat Berhormat Menteri Besar Johor telah mengambil alih kuasa pentadbiran Bandar Johor Bahru. Pada 1 April 1977, Majlis Bandaran dinaiktaraf ke Majlis Perbandaran dan seterusnya menikmati kenaikan taraf kepada sebuah Bandaraya pada 1 Januari 1994 dan dikenali sebagai Majlis Bandaraya Johor Bahru. Bermula pada tarikh ini, Yang Amat Berhormat Menteri Besar Johor melepaskan tanggungjawabnya sebagai "Yang Dipertua" dengan perlantikan Datuk Bandar, Bandaraya Johor Bahru. Berikut merupakan ringkasan penubuhan Majlis Bandaraya Johor Bahru.
 
Pejabat Majlis Bandaran Pejabat Majlis Perbandaran
B
bangunan MBJB
untuk maklumat lanjut sila klik SINI
3 Peranan
- Ekonomi
- Pendidikan
- Keagamaan
- Kemasyarakatan
- Kebudayaan
- Perayaan
- Pelancongan
- Kebajikan
(Pilih mana-mana empat aspek dan huraikan... saya tak dapat bantu anda di sini ....)

4 Perkembangan
- Sumber kewangan
- Pembangunan prasarana / Fizikal
- Keistimewaan / Kelebihan / Keunikan
- Kemajuan yang dicapai
- Pengiktirafan / Penghargaan
- Cabaran yang dihadapi
- Perancangan masa hadapan
- Saranan dan harapan
(Pilih mana-mana empat aspek dan huraikan mengikut institusi tersebut...)

RUMUSAN

Kesimpulannya, Institusi pentadbiran tempatan amatlah penting dalam membangunkan sesebuah kawasan dan seterusnya memajukannya.Tanpa pentadbiran yang cekap, akan lemahlah sesebuah bandar tersebut.

Melalui kajian ini, saya dapati banyak pengetahuan yang saya peroleh mengenai hala tuju sesbuah pejabat pentadbiran kerajaan tersebut. dan saya sesungguhnya beruntung kerana saya dapat mengetahui tentang Majlis Bandaraya Johor Bahru dengan lebih mendalam.

sesungguhnya, saya amat berbangga menjadi seorang penduduk di bandaraya Johor Bahru dan seterusnya menjadi warganegara Malaysia amnya. Saya juga berharap Majlis Bandaraya Johor Bahru akan terus maju dan membawa kemodenan kepada penduduk Johor Bahru dan seterusnya memajukan negara.

(ini bukan kajian yang lengkap, sila rujuk guru sejarah anda dan minta pendapat guru sejarah yang lebih berpengalaman)


TUGASAN 2
BAGAIMANAKAH INSTITUSI PENTADBIRAN TEMPATAN DAPAT MEMPERKUKUH INTEGRASI NASIONAL DI NEGARA KITA?
Institusi pentadbiran tempatan merupakan institusi yang menjadi pemangkin kepada pembangunan negara. Di Malaysia, terdapat pelbagai institusi pentadbiran tempatan seperti Dewan Bandaraya, Majlis Bandaraya, Majlis Perbandaran dan sebagainya. Tajuk kajian saya adalah Majlis Bandaraya Johor Bahru.
Pelbagai usaha telah dilakukan untuk memperkukuhkan semangat integrasi nasional di negara kita. Majlis bandaraya Johor Bahru juga memainkan peranan dalam usaha memperkukuhkan semangat ini melalui pelbagai acara kebudayaan dan keseniaan rakyat yang telah dianjurkannya seperti persembahan kebudayaan yang melibatkan semua kaum, permainan tradisional dan meraikan perayaan-perayaan setiap kaum.Melalui acara tersebut, setiap kaum akan dapat menghargai dan mengamalkan tradisi serta budaya bangsa walaupun berbeza agama .
selain itu, untuk memperkukuhkan semangat integrasi nasional ini juga, MBJB telah mengadakan program-program yang bermotifkan permuafakatan masyarakat. ini secara tidak langsung telah menarik minat ramai masyarakat Johor Bahru tanpa mengenal agama. Antara program yang telah dilaksanakan ialah ceramah, motivasi, aktiviti keagamaan, gotong royong dan sebagainya. Ini bertujuan bagi memupuk semangat muhibah dan bersatu padu antara masyarakat. Melalui cara ini, masyarakat dapat berinteraksi dan hormat menghormati antara satu sama lain.
Apabila tibanya sesuatu perayaan ,MPJB juga telah mengadakan program-program khusus untuk meraikan perayaan tersebut. Contohnya Perayaan hari raya Aidil fitri, MPJB telah mengadakan rumah terbuka di Danga Bay..Dalam acara sebegini, penduduk yang berbagai kepercayaan akan hadir untuk memeriahkannya. Ini secara tidak langsung akan merapatkan lagi hubungan antara semua masyarakat yang berbilang kaum.
MPJB juga telah menjalankan tugas dan peranannya sebagai pihak berkuasa tempatan dengan adil dan saksama.Permasalahan yang sering ditangani ialah berkaitan dengan kemudahan awam dan telah dilaporkan . Pihak MPBJ telah berusaha melakukan perkara terbaik untuk memuaskan hati semua masyarakat dan seterusnya menyatupadukan supaya masyarakat dapat hirup bersatu padu.

No comments:

Post a Comment